Een rondreis van twee weken door schotland

Blog geschreven door: Anne van Thiel

Even voorstellen: wij zijn Anne(29) en Mike(34) en we hebben samen met onze zoon Adam van 9 maanden een geweldige reis van 2 weken gemaakt door Schotland.

De planning was om te gaan backpacken door Thailand maar omdat Adam medisch onder controle staat voor zijn nieren vonden we zo'n verre reis, met niet al te beste gezondheidszorg, geen goed plan. De planning was om in Europa te blijven en eigenlijk de kust van Engeland af te zakken maar al snel kwamen we zoveel mooie plekken in Schotland tegen dat we de hele reis hebben omgegooid. Dan begint het leukste, de route uitstippelen. Mike is een echte Harry Potter fan dus sommige plekken zoals het Alnwick kasteel en het Glenfinnan viaduct mochten niet ontbreken. We hebben de rest van de reis ons laten inspireren door bezienswaardigheden die we tegen kwamen op internet.

Hieronder lees je ons hele reisschema met daarbij de leukste tips!

> Bekijk leuke accommodaties in Schotland via Booking.

Zondag 20 november Newcastle

Originele plan was rit van boot naar Newcastle. Dit ging mis want de boot in IJmuiden was kapot dus moesten we hals over kop nog naar Rotterdam met de auto om daar de PO ferry te pakken naar Hull. Hier hadden we een 4 persoons hut met 2 stapelbedden. Perfect want Adam kon in zijn deryan tentje op een bed slapen. Gegeten op de boot en de volgende ochtend kwamen we na het ontbijt aan in Hull.  Het uitrijden ging supersnel en we waren al snel op weg naar Durham waar we de kathedraal bezochten. In de gangen van de kathedraal zijn verschillende scènes van Harry Potter opgenomen. Toegang is gratis met een leuk café om te lunchen voordat we weer op reis gingen. Verder doorgereden naar Newcastle. Heerlijk rondgelopen over een kerstmarkt waarna we drankjes gedaan hebben bij Colonel Porters. Een bar met een geweldige aankleding en waar Adam rustig op de grond kon spelen.

Verblijf: Royal station hotel, 3 persoons kamer. Adam had zijn babybedje en lag gescheiden van ons d.m.v. een muur zonder deur.

Maandag 21 november Aviemore

Rit van Newcastle naar het hotel waar we onderweg stopten bij het Alnwick castle, na 45 min rijden (Harry Potter kasteel). Entree is €17.  Was helaas gesloten voor de winterperiode. Dat wisten we maar wilden er toch langs rijden. Door naar Dalwhinnie distilleerderij waar Mike whisky heeft geproefd en Adam even de benen kon strekken. Hierna was het nog 40 minuten rijden naar het verblijf.

Verblijf: The Balavoulin. Kleine kamer, geweldig bed, babybedje beschikbaar. Een eetcafé waar je kan slapen. De babyfoon had goede verbinding waardoor wij in de avond lekker beneden konden zitten bij het haardvuur waar we spelletjes deden.

Dinsdag 22 november Aviemore

Dingen die we gedaan hebben in Aviemore:
  • Wandeling 5 km Loch an Eileen.
  • Uitkijken over Loch Morlich (Adam sliep in de auto)
  • Omhoog de berg Cairngorm opgereden waar we een prachtig uitzicht hadden.
Hier kwamen we wilde rendieren tegen die de weg ineens overstaken!  Daarna simpel geluncht bovenop de berg.

Extra: Landmark
Forest adventure park voor als je extra dagen hebt en oudere kinderen.

Woensdag 23 november Inverness

Rit naar Tomatin distilleerderij. 21 minuten vanaf Aviemore. Hier had Mike een rondleiding en proeverij. Kinderen mogen mee maar moeten eigenlijk gehele rondleiding gedragen worden. Adam en ik bleven achter in de wachtruimte.  Rit naar hotel 20 minuten, omdat we zoveel tijd over hadden zijn we eigenlijk de planning van donderdag de 24Ste gaan doen. We reden door naar het Urquhart kasteel dat aan Loch Ness ligt. Een hele leuke ervaring die start d.m.v. een kleine film over de geschiedenis.  Wij hebben in onze vorige Schotland reis al een toer over Loch Ness gedaan en hebben dit nu overgeslagen.

Extra: The Loch Ness centre & exhibition. Entree is 10 pond p.p.
Ik heb contact gehad met meerdere distilleerderijen en de meeste raden het niet aan om kinderen de distilleerderij mee in te nemen omdat er natuurlijk verschillende gassen en geuren aanwezig zijn.
Verblijf: The Royal Highland hotel, ruime kamer waar kinderbedje aanwezig was.  Wel het slechtste ontbijt die we in alle hotels gehad hebben.
Eten: Black Friars, oudste werkende taverne.

Donderdag 24 november Inverness

Een wasserette gevonden die babykleding wilde wassen voor ons. Voor 1 was en 1 keer drogen kostten het 17 pond. Maar het was wel dezelfde dag nog klaar!  We deden hier de River Ness walk, een wandeling van 7 km over verharde weg langs de vertakking van Loch Ness met een mooi uitkijk punt op het einde.  Oude boekenwinkel en een kerkhof bezocht.

Vrijdag 25 november Isle of Skye

Rit naar Isle of Skye. Via Rogie Falls om daar een wandeling te maken naar de watervallen. Een wandeling van totaal 1 km maar wel met flinke heuvels. Wij hebben de kortste wandeling gedaan maar je kan langere wandelingen maken door verschillende paden te volgen. Kan met kinderwagen gedaan worden maar een draagzak of rugzak is handiger.  Van hotel naar distilleerderij Talisker is 2,5 uur rijden. Deze tour begon om 15.00 voor Mike. Hele mooie distilleerderij waar Adam zich prima vermaakt heeft in de wachtruimte. Kinderen zijn hier niet toegestaan in de distilleerderij.

Extra: Fairy Pools, Glenbrittle 2.4km hike. Is 15 minuten met de auto vanaf de distilleerderij.
Eten: The Oyster Shed: open van 11:00-17:00 uur voor take-away. We waren hier op tijd en hebben gerookte makreel en oesters gegeten voordat we naar de distilleerderij gingen. Deze was op 5 minuten afstand. Verder qua avondeten waren de restaurants rondom ons verblijf gesloten en werd het dus een broodje, wat we gelukkig hadden gehaald bij de supermarkt eerder op de dag.
Verblijf: AirB&B 24 Lower Breakisch. Niet aan te raden, zeer koud en kleinere oppervlakte dan verwacht.

Zaterdag 26 november Isle of Skye

Dit liep allemaal in de soep want we hadden na 30 minuten rijden een lekke band..  We hebben 3 uur gewacht op hulpdiensten die ons vervolgens naar Portee gereden hebben om de band te wisselen. We hebben uiteindelijk in Portee rondgelopen en wat gegeten voordat we terug gingen naar het huisje.

Zondag 27 november Fort William

Rit naar Fort William hotel is 3 uur als we ook het pontje gebruiken. Anders 1 uur en 50 minuten. Het pontje was gesloten en we hebben besloten te gaan rijden.  Langs Eilean Donan lookout, 23 minuten rijden. Zijn het kasteel ingegaan. Adam in de draagzak vanwege de vele trappen. Echt een aanrader want het is een heel mooi kasteel met veel geschiedenis. Entree 10 pond per volwassen.

Verblijf: Cruachan hotel. Baby bedje aanwezig. In de avonden in de hotel bar gezeten en baby monitoring via de babyfoon, 3G app.
Eten: Aanrader; bij Garrison West eten, is op maandag niet open. De beste oesters die ik ooit gegeten heb. Heel vriendelijk personeel die super meedenkt met de kinderen en zelfs extra eten kwamen brengen voor Adam. Hij kreeg een eigen tomaat omdat hij daar helemaal gek op is.

Maandag 28 november Fort William
Harry Potter tip!

Langs Glenfinnan viaduct, 30 minuten rijden. Kleine wandeling naar uitkijk punt. Dit is de Harry Potter brug uit de films. Bij het viaduct staat ook een monument met een meer dat te zien is als het meer waar Hogwarts aan ligt. Rondom nog een kleine wandeling gemaakt in de omgeving met Adam in de rugzak.  Na het bezoek aan Glenfinnan zijn we doorgereden naar The Brave Heart village. Een foto plek waar een gedeelte van de film opgenomen zou zijn. Niet heel bijzonder. Maar als je de weg verder doorrijdt dan kom je bij een brug met een mooie waterval en als je die doodlopende weg dan weer doorrijdt, kom je uit op een wandelroute langs de berg. Dit hebben wij niet gedaan want het werd aangegeven als een route langs een klif en het begon alweer donker te worden.

West Highland museum, gratis. Is 10 minuten lopen vanaf het hotel. Heel leuk klein hotel met verschillende geschiedenis onderwerpen van Schotland. Heeft in de winter een elfen zoektocht door het museum voor de kinderen.  Alsnog kijken of de trein op het perron staat. Normaal gesproken vertrekt vanaf hier de Harry Potter trein maar deze is voor het seizoen gesloten.

Extra: Ben Navis bezoeken d.m.v. kabelbaan. Was nu dicht voor onderhoud ondanks dat er aangegeven werd dat hij het hele jaar open is.
Eten: Ben Navis whiskybar, huiselijke sfeer met goed eten en kindvriendelijk.

Dindag 29 november Drymen

Vandaag reden we naar Drymen via Glencoe Tips:
  • Uitkijkpunt Three Sisters.
  • Stoppen bij Glencoe Mountain resort om via de skilift omhoog te gaan en daar te wandelen op de berg. Bij terugkomst kan je lunchen in het bergcafé. Prachtig uitzicht over Glencoe en de uitgestrekte vlakte van Schotland. Handig om je kindje mee te nemen in een draagzak.
  • Monument the Lochan (legend of the lost sword). Wandeling van kleine 30 minuten om het monument te bezoeken. Ook hier het handigste om je kindje in eend draagzak mee te nemen.
Verblijf: Gartness Road Altquhur cottage. Geheel eigen huisje met wasmachine. Lekker tot rust komen met een filmpje op de bank of chocolademelk bij de haard. Ligt zeer afgelegen en daarom alle dagen zelf gekookt.

Woensdag 30 november Drymen

We zijn naar Conic Hill gegaan, een uur wandelen vanaf Balmaha. Wij hebben hem voor de helft gedaan want het ging stijl omhoog en Adam was het er niet meer mee eens dat hij in de rugzak moest zitten. Echt alleen voor ervaren wandelaars want er zijn steile stukken waar je omhooggaat via een trap met zeer grote treden.  Ook hebben we Sea life Loch Lomond aquarium bezocht. Kan met kinderwagen gedaan worden en is voornamelijk binnen.

Extra: Bird and Pray, als deze open is. Ligt naast Sea Life. Eten bij Jurassic Grill, een restaurant in Jurassic park thema tegenover Sea Life.

Donderdag 1 december Glasgow

Vandaag reden we naar Glasgow.

Extra: omrijden via Stirling Castle 35 minuten en entree 16.50 pond p.p. Dit is het echt waard! We hebben hier bijna 2 uur rondgelopen. Voor de iets grotere kinderen is er een eenhoorn zoektocht door het kasteel. Aan te raden om voor kleine kinderen de draagzak te gebruiken.  Daarna gingen we door naar William Wallace museum op 10 minuten rijden. Entree was 11 pond p.p. Veel trappenlopen, 4 verdiepingen met 246 treden om er te komen. Via een enkele trap. Het was het wel waard! Als tip, neem wel de gratis pendelbus omhoog. Wij hadden het niet gedaan en hebben een flinke steile wandeling omhoog gemaakt. Onder bij de parkeerplaats zit een heel leuk lunch café met goede broodjes.

Verblijf: Holiday Inn express. Baby bedje aanwezig. Geen bijzonder hotel behalve dat het centraal gelegen ligt.
Eten: Brew Dog bier café.

Vrijdag 2 december Glasgow

Deze dag zaten we op de hop on hop off bus. Je komt dan langs alle bijzondere plekken en kan zelf invullen hoe je de dag indeelt. Alle museums zijn gratis in Glasgow. Wij vonden de universiteit erg mooi waar we verschillende museums in de universiteit bezocht hebben. Ook hebben we een wandeling over de Necropolis gemaakt.

Zaterdag 3 december Glasgow/ Newcastle

Weer inpakken en naar Newcastle rijden. De vakantie zat er weer op!
Overige tips en punten.
  • Bij elk hotel konden we een baby bedje krijgen. Daarnaast  heeft bijna elk restaurant een kinderstoel en een verschoonplek in de invaliden wc. Ik had een bumbo mee maar die is de hele reis niet uit te auto geweest.
  • Sommige restaurants kunnen moeilijk doen voor het opwarmen van babypotjes. Dan kreeg ik een kom gekookt water en kon ik het au bain-marie opwarmen .
  • Ik koos ervoor om zelf genoeg babyvoeding, luiers en potjes mee te nemen zodat we niet onverwachts zonder kwamen te zitten maar het is eigenlijk overal te koop.
  • P&O ferries is beter bevallen dan DFDS Seaways. DFDS had zeer lange wachttijden voor in en uitladen van de auto’s. P&O ferries had een betere communicatie aan boord rondom aankomst en vertrek. We hadden een 2 persoons hut met groot bed bij DFDS geboekt. Hier was totaal geen ruimte voor een kinderwagen of kind. Let hierop bij het boeken. Wij hadden geluk dat we konden omboeken naar een rolstoel cabine waar we ruimte hadden om een deryan tentje op te zetten.
  • Zoek vooraf uit welke attracties je wilt bezoeken, sommige bezienswaardigheden zijn gesloten buiten het seizoen.
  • Zoek uit waar je eventueel een wasserette hebt om kleding te wassen want poep ongelukjes gebeuren.
  • Hou er rekening mee dat je het water uit de kraan kan drinken maar het heeft een aparte chloor smaak.

Verder vond ik het heel fijn dat ik de volgende punten voor Adam mee had:
  • Afwasmiddel, afwas borstel
  • Eigen voeding en eigen bakje en lepel
  • Dekentjes
  • Skipak
  • Maillots want zo had ik geen sokken die uitgetrokken konden worden.

Dit was onze heerlijke reis!
Een reis die ik iedereen kan aanraden met jonge kinderen.
Buiten het seizoen om hebben we zoveel mooie plekken gezien en van alle rust in de natuur kunnen genieten. Ondanks de actieve vakantie zijn we toch nog uitgerust thuis gekomen.
Schotland en zijn mensen hebben een speciaal plekje in ons hart. Ik ken geen Europees land waar de mensen zo gek waren op kinderen. Er ging geen dag voorbij waar ik niet minimaal 3 keer per dag hoorde dat mijn zoon zo schattig, zo vrolijk of zo leuk is. Iets wat ik als moeder alleen maar kan beamen natuurlijk.

Hopelijk heb ik jou nu ook enthousiast gemaakt om samen met je kleine avontuur(riers) het mooie Schotland te ontdekken.
Over ons Een gratis reisforum voor
vakanties met kinderen

Het ouderschap inspireerde ons tot het ontwikkelen van een app: een gratis reisforum voor ouders om inspiratie op te doen en tips te delen over vakanties met kinderen! Chat, inspireer en lees verhalen van honderden andere ouders.