Rondreis door Japan met kinderen

Japan is een geweldige bestemming voor gezinnen. Onze vierweekse familie rondreis door Japan combineerde mooie steden, indrukwekkende natuur, en kindvriendelijke activiteiten, van het drukke Tokyo tot de rustige landschappen van Hokkaido. Een rondreis door Japan met kinderen is een ervaring vol avontuur, cultuur, en onvergetelijke momenten!

Hoe zag onze familie rondreis Japan eruit?

Onze heenvlucht bracht ons van Düsseldorf, via Dubai, naar Osaka, waar deel 1 van onze vakantie in Japan met kinderen begon. Na een paar dagen acclimatiseren in Osaka trokken we met de trein richting Kyoto. De volgende plek waar we overnachtten was Hiroshima, en daar kwamen we na een aangename trip met de Shinkansen (bullet train) – een geweldige ervaring tijdens onze rondreis door Japan.

Vanuit Hiroshima namen we een binnenlandse vlucht naar Sapporo, waar voor ons deel 2 van de vakantie startte. We pikten de huurauto op en begonnen een rondreis door Hokkaido met ons gezin, via Daisetsuzan National Park, Engaru, Utoro en Akanko, om uiteindelijk te eindigen in Sapporo zelf.

Vanuit Sapporo namen we opnieuw een binnenlandse vlucht naar het hoofdeiland Honshu, waar deel 3 van onze reis begon. We startten in Matsumoto, in de Japanse Alpen, en reisden daarna verder naar Tokyo. Uiteindelijk eindigde onze familie rondreis Japan in Kawaguchiko, vanwaar we terugvlogen vanuit Tokyo.

In deze blog delen wij de highlights van onze rondreis door Japan met het gezin.

Route van de rondreis op het hoofdeiland Honshu

Deel 1 van onze rondreis door Japan met kinderen

De highlights van Osaka, Kyoto, Miyajima en Hiroshima.

Osaka

Onze eerste dagen in Japan met kinderen brachten we door in Osaka, waar we een bezoek brachten aan Umeda Sky Building, de wijken Dotonbori en Shinsekai, en het indrukwekkende Osaka Castle. Het absolute hoogtepunt voor Nout en Quinn was het toffe kindermuseum Kids Plaza Osaka – een geweldige kindvriendelijke activiteit tijdens onze familiereis door Japan.

Osaka - Osaka Castle

Osaka - Kids Plaza

Highlights Osaka met kinderen:

• Umeda Sky Building: Prachtig uitzicht over de stad.

• Dotonbori en Shinsekai: Iconische wijken vol sfeer en activiteiten.

• Osaka Castle: Indrukwekkend kasteel, ideaal voor een gezinsuitje.

• Kids Plaza Osaka: Kindvriendelijk museum, absoluut favoriet bij Nout en Quinn.

Kyoto

Op onze eerste dag in Kyoto bezochten we het spoorwegmuseum, waar de kinderen enorm veel plezier hadden. Een ander goed idee voor kindvriendelijke activiteiten in Kyoto, Japan is om fietsen te huren. Zo bezochten wij Fushimi Inari en de Kamogawa rivier, waar de kinderen fijn in het water konden spelen en konden afkoelen. Verder bezochten we ook Kinkaku-ji, Otagi Nenbutsu-ji, en Adashino Nenbutsu-ji, en wandelden we door Gion.

Kyoto - Adashino Nenbutsu-ji bamboebos

Highlights Kyoto met kinderen:

• Spoorwegmuseum: Leuk en leerzaam voor kinderen.

• Fietsen langs Fushimi Inari en Kamogawa rivier: Kindvriendelijke manier om de stad te verkennen, met veel speelplezier voor de kinderen.

• Kinkaku-ji (Gouden Paviljoen): Prachtig tempelcomplex, een must-see.

• Otagi Nenbutsu-ji en Adashino Nenbutsu-ji: Interessante tempels met unieke beelden.

• Wandeling door wijk Gion: Historische wijk vol traditionele sfeer.

Miyajima en Hiroshima

Vanuit Kyoto namen we de Shinkansen naar Hiroshima – een fantastische beleving voor kinderen (en volwassenen) tijdens onze familie rondreis door Japan. We maakten een daguitstap naar Miyajima, waar we genoten van de natuur en het uitzicht op de beroemde torii in het water. De volgende dag bezochten we het Peace Memorial Park – een niet te missen, maar emotioneel indrukwekkende ervaring. Om met een positieve noot te eindigen bezochten we nog het Children’s Science Museum en genoten we van heerlijke Hiroshima-stijl okonomiyaki bij Hassei.

Miyajima - Torii in het water

Miyajima - Wandeling in de natuur

Highlights Hiroshima met kinderen:

• Reis met de Shinkansen: Een spannende ervaring voor kinderen.

• Daguitstap naar Miyajima: Prachtige natuur en het iconische torii in het water.

• Peace Memorial Park: Een indrukwekkend en belangrijk bezoek.

• Children’s Science Museum: Leuke en educatieve activiteit voor het hele gezin.

• Hiroshima-stijl okonomiyaki bij Hassei: Heerlijk lokaal eten, ideaal om de dag mee af te sluiten.

Deel 2 van onze rondreis door Japan met kinderen

De highlights van onze rondreis Hokkaido.

Route van onze rondreis op Hokkaido.

Na een vroege vlucht van Hiroshima naar New Chitose Airport op Hokkaido pikten we de huurauto op, wat even wennen was vanwege het links rijden. Tijdens onze rondreis door Hokkaido met ons gezin maakten we onderweg naar ons huisje bij Daisetsuzan National Park een stop bij de kleurrijke lavendelvelden van Furano.

Hokkaido - Furano - Lavendelvelden

Daisetsuzan National Park en Kurodake - rondreis Hokkaido

De volgende dag ontdekten we Daisetsuzan National Park met de Asahidake kabelbaan, waarbij we een korte wandeling maakten langs zwavelopeningen in de vulkaan en smeltende sneeuw. De dag erna trotseerden we opnieuw een kabelbaan en deden we een uitdagende wandeling bij Kurodake.

Hokkaido - Asahidake - Wandeling

In de avond genoten we van een zelfgemaakte pizza op Ezura Farm, waar we verse ingrediënten plukten op de boerderij en echt een super gezellige avond hadden. Als je naar Hokkaido zou reizen, moet je hier absoluut verblijven en een maaltijd boeken, je zal het je niet beklagen.

Hokkaido - Ezura Farm Stay - Pizza bakken & ingrediënten plukken

Shiretoko National Park Shiretoko Pass - rondreis Hokkaido

Na een ontbijt met frietjes bij onze gastvrouw, die ze in België leerde maken en ons dus absoluut wou laten proeven, vertrokken we richting Utoro, een dorpje aan Shiretoko National Park. Het was een mooie autorit en we maakten een korte wandeling in het park. De volgende ochtend verkenden we de Shiretoko Pass, maar het uitzicht werd helaas belemmerd door wolken. 's Middags maakten we een mooie boottocht langs het nationale park, maar zagen helaas geen beren, die hier normaal wel te spotten zijn.

Hokkaido - Shiretoko National Park - Boottocht

Akanko Onsen - rondreis Hokkaido

Op weg naar Akanko Onsen maakten we verschillende stops, waaronder bij een waterval met springende zalmen, dat vonden de kinderen erg leuk om te aanschouwen, de vulkaan Mount Io en het prachtige blauwe Mashu-ko meer. In het ryokan hotel genoten we van een ontspannende avond in de onsen waarna we sliepen op de traditionele Japanse futons.

Hokkaido - Springende zalmen

Hokkaido - Mashu-ko

Sapporo - rondreis Hokkaido

Hierna reisden we door naar Sapporo. We verkenden de stad met haar lange Odori-koen park, waar veel toffe speelplekjes zijn voor kinderen, en genoten van het lokale eten. We sloten de dag af met ramen in het bekende Ganso Ramen Yokocho steegje.

Highlights Hokkaido met kinderen:

Lavendelvelden van Furano: Kleurrijke bloemenvelden, ideaal voor een korte stop tijdens de rondreis.

• Daisetsuzan National Park: Asahidake en Kurodake kabelbaan met prachtige wandelingen langs vulkanische landschappen en smeltende sneeuw.

• Ezura Farm: Zelfgemaakte pizza met verse ingrediënten, een perfecte activiteit voor gezinnen.

• Shiretoko National Park: Mooie autorit naar Utoro, de Shiretoko Pass, en een boottocht langs het nationale park.

• Akanko Onsen en omgeving: Stops bij de waterval met springende zalmen, Mount Io, en het prachtige Mashu-ko meer. Overnachting in een ryokan met een ontspannende onsen.

• Sapporo: Bezoek aan Odori-koen park met speelplekken voor kinderen.

Deel 3 van onze rondreis door Japan met kinderen

De highlights van Matsumoto, Tokyo en Kawaguchiko.

Matsumoto, Japanse Alpen

Na een uurtje vliegen vanuit Sapporo landden we in de Japanse Alpen voor het derde deel van onze familiereis door Japan. Aangekomen in Matsumoto valt het uitzicht op de bergen meteen op. De volgende dag maken we een uitstap naar Kamikochi, een prachtig plekje in de Japanse Alpen. Je moet er wel wat tijd en geld voor over hebben om er te geraken, maar het is een echte aanrader tijdens een rondreis door Japan. We maken een mooie wandeling van 7 km, waarbij Nout het goed volhoudt en Quinn af en toe gedragen wordt.

Japanse Alpen - Kamikochi

Verder brengen we ook nog een bezoekje aan Matsumoto Castle. Het kasteel is vooral van buiten indrukwekkend, maar binnen is het minder praktisch met alle trappen, dus dat zouden we niet direct aanraden voor wie op vakantie in Japan met kinderen is.

Japanse Alpen - Matsumoto Castle

Highlights Matsumoto met kinderen:

Kamikochi: Prachtige wandeling van 7 km door de Japanse Alpen – perfect voor een familie rondreis Japan.

• Matsumoto Castle: Indrukwekkend van buiten, maar minder praktisch voor jonge kinderen tijdens een vakantie in Japan met kinderen.

Tokyo Disney Sea

Daarna besloten we, in plaats van naar Takayama te gaan, meteen door te reizen naar Tokyo om Tokyo Disney Sea te bezoeken met jonge kinderen. We boekten last-minute het Tokyo Bay Maihama Hotel, een perfecte uitvalsbasis voor een bezoek aan het park. De dag in Tokyo Disney Sea was echt fantastisch, zowel voor de kinderen als voor ons, vooral vanwege de waterattracties die erg populair waren met de warme temperaturen in Tokyo.

Tokyo - Disney Sea

Tokyo - Uitzicht hotel

Tokyo centrum

Eenmaal in het centrum van Tokyo bezochten we veel verschillende wijken, zoals Odaiba, Shibuya (met de beroemde crossing), Akihabara, en Tokyo Station. Daarnaast gingen we naar drie kindvriendelijke musea tijdens onze reis door Tokyo met kinderen.: het Miraikan museum, het National Museum of Nature & Science, en Teamlab Planets, een immersive kunstmuseum dat zeker de moeite waard is.

Tokyo - Odaiba en Miraikan Museum

Highlights Tokyo met kinderen:

• Tokyo Disney Sea bezoeken met jonge kinderen: Een onvergetelijke dag, ideaal met kinderen, vooral de waterattracties bij warme temperaturen.

• Leuke wijken in Tokyo: Bezoek aan Odaiba, Shibuya (inclusief de beroemde crossing), Akihabara, en Tokyo Station.

• Kindvriendelijke musea in Tokyo: Miraikan museum, National Museum of Nature & Science, en Teamlab Planets (immersive kunstmuseum).

Kawaguchiko, Mount Fuji

Onze laatste stop van deze familie rondreis door Japan was Kawaguchiko, waar we hoopten Mount Fuji te zien. In de voormiddag hebben we gelukkig steeds mooi zicht op deze iconische vulkaan. Kawaguchiko is een erg leuke plek en na een mooie wandeling langs het meer, huren we een waterfiets, wat de kinderen natuurlijk erg leuk vinden. We genoten ook van het uitzicht vanaf de ropeway, hoewel Mount Fuji toen alweer achter de wolken was verdwenen.

Kawaguchiko - Zicht op Mount Fuji

Highlights Kawaguchiko met kinderen:

• Wandeling langs het meer en waterfietsen: Grote hit bij de kinderen tijdens onze Japan met kinderen reis.

• Ropeway: Uitzicht op de omgeving, inclusief (soms verborgen) Mount Fuji.

Dit was onze rondreis door Japan met gezin

We hebben er weer een leuke en onvergetelijke rondreis door Japan met gezin op zitten! Wij vonden deze route perfect voor ons gezin omdat we graag de bekende steden wouden bezoeken, maar wisten dat zowel de hoge temperaturen als de drukte van de stad na een tijdje wat veel zouden zijn voor de kinderen, maar ook voor ons.

De rondreis door Hokkaido met gezin in de zomer, waar het gemiddeld zo'n aangename 25°C is, gaf ons verkoeling, meer rust in de natuur, en onvergetelijke ervaringen zoals het pizza bakken op de boerderij, een bezoek aan de onsen, en angsten overwinnen op kabelbanen. Omdat we 4 weken konden gaan, hebben we beide kunnen combineren in één familie rondreis Japan.

Graag delen we ook nog een aantal bedenkingen of zaken die ons zijn opgevallen tijdens onze familiereis door Japan:

• We hebben nog nooit zoveel gezwaaid als deze 4 weken in Japan
  • Op voorhand hadden we wat schrik voor het reizen met openbaar vervoer maar dat is allemaal zo goed georganiseerd in Japan dat die zorg zeker onterecht was. Treinreizen door Japan met kinderen is absoluut een aanrader.
  • Het zal terug wennen zijn aan maar een paar velletjes wc-papier nodig hebben, want ze hadden daar echt wel het dunste wc-papier ooit, de wc’s daarentegen zijn super deluxe
  • Japanners en regeltjes het blijkt een goede combinatie en ze zullen je wel duidelijk maken hoe het hoort allemaal. Verbazingwekkend genoeg houden ze zichzelf totaal niet aan de verkeersregels, de snelheidslimiet leek eerder een suggestie
  • De regel die voor ons het meest ondoenbaar was, was niet al wandelend mogen eten. Om niet in een crisis te belanden, moeten de kinderen gemiddeld namelijk elke 45min wel iets binnenspelen. Als je dan steeds moet stilstaan geraak je nergens, dus na een tijdje hebben we die regel toch maar genegeerd
  • Het is vooral ook een heel ‘convenient’ land. Er is steeds een proper toilet in de buurt, een vending machine met fris water voor maar 120 yen is steeds binnen 2min wandelen te vinden en de konbini’s (o.a. de 7eleven) zijn ook op elke hoek van de straat over heel het land te vinden met zeer ruime openingstijden
  • Met enkel een kredietkaart kom je in Japan niet heel ver. Het is echt verbazend hoeveel betalingen nog cash dienen te gebeuren

Wie zijn wij?

Wij zijn Vicky, Michiel, Nout (7) en Quinn (4) en in de zomer van 2024 gingen wij voor 4 weken op familievakantie naar Japan. Tijdens deze rondreis wisselden we de bekende steden van Japan af met het nog minder toeristische en ongerepte Hokkaido. De verplaatsingen op het eiland Honshu deden we steeds met het openbaar vervoer, terwijl we op Hokkaido een auto huurden en een rondreis van 8 dagen maakten.

Over ons Een gratis reisforum voor
vakanties met kinderen

Het ouderschap inspireerde ons tot het ontwikkelen van een app: een gratis reisforum voor ouders om inspiratie op te doen en tips te delen over vakanties met kinderen! Chat, inspireer en lees verhalen van honderden andere ouders.