Ontdek Zuid-Afrika met kinderen

Onze reis naar Zuid-Afrika met kinderen was een ongelofelijke ervaring en misschien wel de mooiste reis die we ooit hebben gemaakt. De parken zijn werkelijk een compleet andere wereld waar je de ongerepte natuur en wilde dieren kunt bewonderen. Even weg van de drukke wereld en genieten van de pure momenten.

Deze reis zorgt voor de meest bijzondere herinneringen en om dit samen met je familie te mogen beleven, is van onschatbare waarde.

Als gezin van 5 personen, plus oma en tante, hebben we in 2 weken tijd heel Zuid-Afrika verkend. Het is goed om te weten dat deze reis geschikt is voor kinderen vanaf 12 jaar, hoewel jongere kinderen ook mee kunnen mits de reis op hen aangepast wordt.

Overnachten in Johannesburg | Zuid-Afrika met kinderen

Na een lange vlucht vanuit Amsterdam kwamen we laat in de avond aan in Johannesburg. Om die reden hebben we ervoor gekozen om in de buurt te overnachten tijdens onze vakantie naar Zuid-Afrika met kinderen. Er is op het moment van aankomen niets zo fijn als zo snel mogelijk in een fijn hotel zijn. Daarom kozen we voor African Rock Hotel, een bijzonder mooi boetiek hotel op ongeveer 20 minuten rijden van de luchthaven.

Een chauffeur bracht ons erheen en we werden enorm vriendelijk ontvangen. Het kleinschalige en sfeervolle hotel was een geweldige start van onze reis in Zuid-Afrika. We konden direct lekker in de tuin gaan zitten, bij een vuurhaardje met een heerlijk glaasje wijn. Als je op zoek bent naar een hotel in Johannesburg voor jouw vakantie in Zuid-Afrika met kinderen, dan raden wij African Rock Hotel zeker aan, dit hotel was echt perfect.

Hier zie je het mooie African Rock Hotel
Zuid-Afrika-met-kinderen-johannesburg-afrikan-rock-hotel

De panoramische route naar Misty Mountains | Zuid-Afrika met kinderen

Op de volgende dag van onze vakantie in Zuid-Afrika met onze kinderen vertrokken we vanuit ons hotel met een huurauto richting Sabie, Misty Mountains. Hoewel de reistijd ongeveer 4,5 uur is, is het zeker aan te raden om af en toe te stoppen bij mooie uitzichtpunten langs de prachtige panoramische route. Bij aankomst in de Lodge werden we weer verbluft door het prachtige uitzicht op het landschap. Het was heerlijk om daar met onze familie te zitten en te ontspannen. We hebben er 1 nacht doorgebracht, persoonlijk vond ik dat voldoende omdat er niet enorm veel te doen is.

De Misty Mountains staan bekend om het prachtige uitzicht, maar let op dat het er ook erg mistig kan zijn. Dit kan de autorit een stuk langer maken dan gepland.

Het indrukwekkende uitzicht vanaf de Misty mountains
Zuid-Afrika-met-kinderen-misty-mountains-uitzicht
Prachtig uitzicht vanaf onze accommodatie

Safari avontuur in Thornybush game reserve | Zuid-Afrika met kinderen

Vroeg in de ochtend vertrokken wij met onze kinderen naar Thornybush Game Reserve, een prachtig wildreservaat dat grenst aan het beroemde Kruger Nationaal Park in Zuid-Afrika. We kozen voor dit reservaat omdat het minder toeristisch is.
Nog voor dat we het kamp bereikten, zagen we al vanuit de auto de eerste giraffen voorbij komen, wat een opwindend begin van onze safari-ervaring was dat!

Hier zie de giraffen die we vanuit onze auto zagen
Zuid-Afrika-met-kinderen–safari-thornybush-game-reserver-giraffe-onderweg

Onze accommodatie in Tangala Safari Lodge was perfect gelegen en bood een adembenemend uitzicht op de wilde dieren die voorbij kwamen. Vanaf ons bed konden we zelfs giraffen spotten die vlakbij liepen. We brachten vele uren door met onze verrekijkers op de uitkijk voor olifanten, zebra's en andere dieren die regelmatig voorbij ons kamp kwamen lopen.

Een giraffe gespot, gewoon vanuit ons bed!
Zuid-Afrika-met-kinderen–safari-thornybush-game-reserver-giraffe-vanuit-lodge
Hier staan we voor onze lodge, waar een olifant even een kijkje kwam nemen, hoe gaaf!
Zuid-Afrika-met-kinderen–safari-thornybush-game-reserver-olifant-vanuit-lodge.png

Na een tijdje kwam onze ranger ons ophalen voor onze eerste safari, zodat we nog meer prachtige dieren konden spotten, zoals grote groepen olifanten, neushoorns, giraffen, hyena's en leeuwen. Na ongeveer anderhalf uur maakten we een stop om even uit de jeep te stappen, onze benen te strekken en een verfrissend drankje te drinken midden in de natuur. Wat een bijzondere ervaring om dit samen met onze kinderen te beleven!

De zonsondergang was adembenemend en toen het donker werd, keerden we terug naar het kamp. We deelden een gezamenlijke maaltijd en genoten van een gezellig kampvuur onder de Afrikaanse sterrenhemel.

Zuid-Afrika-met-kinderen–safari-thornybush-game-reserver-kaart
Zuid-Afrika-met-kinderen–safari-thornybush-game-reserver-neushoorns

De volgende ochtend waren we al vroeg op pad voor onze tweede safari, waarbij we nog meer prachtige dieren zagen, zoals neushoorns, nijlpaarden en leeuwen die zich uitgestrekt hadden onder de bomen. In totaal brachten we twee nachten door in Thornybush Game Reserve en gingen we op vier spannende safari's.

Als je op zoek bent naar een onvergetelijke vakantie in Zuid-Afrika met kinderen, dan is een bezoek aan dit prachtige wildreservaat zeker een aanrader, net zoals de accomodatie. Deze was echt top. Er gaat niets boven het zien van deze prachtige dieren in hun natuurlijke omgeving, wat een onvergetelijke ervaring is voor het hele gezin!

Zuid-Afrika-met-kinderen–safari-thornybush-game-reserver-leeuwen-op-de-weg
Zuid-Afrika-met-kinderen–safari-thornybush-game-reserver-leeuwen

Krokodillen spotten in Komatipoort | Zuid-Afrika met kinderen

Na onze tijd in het Thornybush Game Reserve, reden we met onze huurauto naar Komatipoort, een stadje in het oosten van Zuid-Afrika dat grenst aan Mozambique. We verbleven daar in de gezellige Komati River Chalets, die zich op een soort park bevinden en direct aan een rivier liggen waar krokodillen en nijlpaarden leven. Helaas hebben we nog geen nijlpaarden kunnen spotten, maar wel veel krokodillen gezien!

De chalets waren perfect voor ons als gezin met kinderen. We maakten hier een leuke tussenstop van 1 nacht voordat we de dag daarna op tijd vertrokken naar onze volgende bestemming in Swaziland. Als je op zoek bent naar een kindvriendelijke accommodatie in Zuid-Afrika met een geweldig uitzicht op wilde dieren, dan is Komati River Chalets een goede keuze!

Zuid-Afrika-met-kinderen-komatipoort-krokodil

Op avontuur in Swaziland | Zuid-Afrika met kinderen

Als je op reis gaat naar Zuid-Afrika met kinderen en je wilt ook Swaziland bezoeken, dan is het belangrijk om te weten dat je hier de grens over moet. Voor Swaziland heb je een apart visum en toestemmingsformulier nodig voor je huurauto. Zorg er dus voor dat je dit goed regelt voordat je op pad gaat.

Er was ons verteld dat het 2 uur rijden zou zijn, echter vanwege de enorm slechte wegen hebben we hier veel langer over gedaan. Houd hier dus rekening mee. We overnachten daar bij Hlane Royal National Park. Het hele kamp is gericht op back to basic en heeft dan ook geen elektriciteit. Alles wordt verlicht met paraffine lampen. Als je ‘s avonds dus rond loopt op het park, heb je dus je eigen lamp bij. Een aparte ervaring!

Hier zitten we te genieten van het uitzicht en de wilde dieren die voorbij kwamen.
Zuid-Afrika-met-kinderen-swaziland-uitzicht

We zijn hier lopend op pad gegaan met een gids om wildlife te spotten. Hier maakte we ook heel wat mee, na een tijdje te hebben gewandeld stopte ineens de gids met lopen.. Hij seinde naar ons dat we langzaam op de grond moesten gaan zitten, en niets mochten zeggen.. Wij schrokken natuurlijk, maar deden gelijk wat de gids ons vroeg.

Ineens zagen we het, heel langzaam kwamen er 2 neushoorns op ons afgelopen, ze kwamen zo dichtbij dat ze op een gegeven moment op 2-3 meter afstand stonden. Een van de neushoorns was nog een jonkie… Dit maakten het extra spannend!! De gids vertelde ons constant om stil te blijven, hij had een grote stok bij zich die hij voor ons hield. De neushoorns hebben om ons heen rondgesnuffeld en liepen uiteindelijk weer weg. Wat een opluchting was dat, het was enorm spannend!

De neushoorns zie je op een paar meter afstand staan
Zuid-Afrika-met-kinderen-swaziland-neushoorn

Nijlpaarden en krokodillen spotten in St Lucia | Zuid-Afrika met kinderen

Na een verblijf van 2 nachten in Swaziland reden we door naar St Lucia, terug in Zuid-Afrika. St Lucia is een prachtige plek met een grote lagune waar tussen oktober en maart walvishaaien, bultruggen en zeeschildpadden te vinden zijn. Helaas waren wij er niet tijdens deze periode, maar we hebben nog steeds veel andere dieren gezien! Vooral de nijlpaarden en krokodillen zijn bekend in St Lucia. Het is een gezellig stadje waar je 's avonds lekker uit eten kunt gaan.

We verbleven in de prachtige Lidiko Lodge met een heerlijk zwembad. Een van de activiteiten die we daar hebben gedaan, was een boottocht over het Lake St Lucia. Dit was een geweldige ervaring, we hebben veel nijlpaarden en krokodillen van dichtbij gezien.

Zuid-Afrika-met-kinderen-stlucia-nijlpaard

De dag daarna zijn we naar het strand gegaan, maar onderweg kwamen we een bord tegen met de waarschuwing "zwemmen op eigen risico. Let op: haaien, nijlpaarden en krokodillen". We hebben besloten om niet te zwemmen en zijn lekker op het strand gebleven🙂. St Lucia is een perfecte en leuke bestemming om met kinderen te bezoeken.

Zuid-Afrika-met-kinderen-stlucia-krokodillen

Walvissen spotten vanaf het strand in De Hoop Nature Reserve | Zuid-Afrika met kinderen

Na St Lucia vertrokken we naar De Hoop Nature Reserve. Om hier te komen hebben we vanuit Durban een binnenlandse vlucht naar Kaapstad gepakt. Vanuit Kaapstad was het nog zo’n 4 uur rijden. Bij aankomst was het alsof we weer in een compleet andere wereld terecht waren gekomen. Een mooi landschap aan zee. Vanaf het strand zagen we zo de walvissen boven het water uitkomen…

En daar gebeurde het! Zo ontzettend gaaf om te zien.
Zuid-Afrika-met-kinderen-de-hoop-uitzicht-walvissen-dichtbij

Ook hier, iets minder goed zichtbaar maar in de verte zie je ook walvissen.
Zuid-Afrika-met-kinderen-de-hoop-uitzicht-walvissen

We hebben daar ook veel gewandeld en gemountainbiket. Erg gaaf, langs de kust. We kwamen onderweg dieren zoals schildpadden en struisvogels tegen.

We verbleven in een soort oude boerderij, de hoop collectie. Wat er prachtig mooi uitzag. Heel sfeervol en gezellig. Wanneer je tijd hebt, zou ik dan ook zeker deze plek niet overslaan. Vanuit Kaapstad is het goed bereikbaar en de afstand is het 100% waard. Het is hier zo ontspannen en mooi. Genieten van de mooie, pure natuur, weer heel anders als het begin van onze reis, maar zeker net zo mooi.

Een prachtige foto van de kust in De Hoop Nature Reserve
Zuid-Afrika-met-kinderen-de-hoop-uitzicht-zee

Pinguïns en Kaapstad als afsluiter | Zuid-Afrika met kinderen

Op naar de laatste bestemming van onze familiereis door Zuid-Afrika met kinderen: het gezellige Kaapstad. Onderweg naar deze bruisende stad zijn we langs Betty’s Bay geweest, waar je met gemak honderden pinguïns kunt spotten. Zeker een aanrader om deze tussenstop te maken met kinderen!

Op deze foto zie je de pinguïns in Betty's Bay
Zuid-Afrika-met-kinderen-kaapstad-pinguïns

We verbleven in Kaapstad in het sfeervolle en kindvriendelijke boetiekhotel The Tree House. Dit hotel heeft niet alleen comfortabele kamers, maar ook een fijn zwembad waar de kinderen heerlijk kunnen spelen. Vanaf het terras bij het zwembad lijkt het alsof je midden in de natuur zit, terwijl je toch in het hart van de stad verblijft. We hebben in Kaapstad vooral genoten van de stadse sfeer en bezienswaardigheden. Helaas zijn we niet meer toegekomen aan de beklimming van de Tafelberg, vanwege de lange rijen en drukte.

Een mooi plekje bij Kaapstad om te zwemmen
Zuid-Afrika-met-kinderen-kaapstad-zwemmen

Dit was onze onvergetelijke reis door Zuid-Afrika met kinderen

Al met al was onze rondreis door Zuid-Afrika met kinderen een onvergetelijke ervaring. Het land heeft ons verrast met zijn ongerepte natuur en wilde dieren. Van het spotten van de Big Five in het Thornybush Game Reserve tot het bezoeken van de pinguïns in Kaapstad, we hebben genoten van alles wat Zuid-Afrika te bieden heeft.

We hopen dat onze ervaringen en tips anderen kunnen inspireren om ook met hun kinderen dit fantastische land te verkennen. Want zeg nu zelf, wat is er mooier dan samen met je gezin nieuwe plekken ontdekken en onvergetelijke avonturen beleven?

Tip voor goedkope vliegtickets naar Zuid-Afrika

Als je nog op zoek bent naar vliegtickets voor Zuid-Afrika, zoek dan via de vergelijkingssite Skyscanner. Hier kan je vluchten met elkaar vergelijken en kijken wat het meest voordelig is. Zo boek je zeker de goedkoopste vlucht.

Staat de plaats van bestemming nog open? Bij Skyscanner is er ook een optie om alle ticketprijzen op een wereldkaart te tonen. Hiermee kun je in een oogopslag zien wat de goedkoopste tickets voor een bepaalde maand zijn, hier zou je dan de reistijd op kunnen afstemmen.
Over ons Een gratis reisforum voor
vakanties met kinderen

Het ouderschap inspireerde ons tot het ontwikkelen van een app: een gratis reisforum voor ouders om inspiratie op te doen en tips te delen over vakanties met kinderen! Chat, inspireer en lees verhalen van honderden andere ouders.